اهلا بكم في عالمنا الخاص
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اهلا بكم في عالمنا الخاص

منتديات شباب نظم

دخولالتسجيلأحدث الصورالرئيسية

مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -

koky
dodo
nour el hoda
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
nour el hoda
مشرفة
مشرفة
nour el hoda

انثى

مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Empty
مُساهمةموضوع: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالجمعة 12 أكتوبر - 19:48

مــــــاذا تفعــــــــــــل اذا كـــــان الصمــــــــت طبعــــــــك
موضوع للنقاش

مساء الخير

يقال أن الصمت أبلغ لغات الكلام ..
ويقال ان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب ..
قيل الكثير عن الصمت .. والكثير منا يعانون من الصمت .. ولكن ماذا تفعل إذا كان الصمت طبعك عند الحزن والغضب .. ؟
عندما يسيء اليك عزيز لديك بكلمة أو تصرف ..
فيلفك الصمت وتتجمد الحروف على شفتيك .. وتتحجر الدموع في عينيك .. ماذا تفعل ..

إذا تجاهل هذا الشخص ألمك .. وتناسى إساءته .. !
وتابع حياته معك وكأن شيئا لم يكن .. والصمت طبعك .. والألم بداخلك يقتلك .. ماذا تفعل .. ؟

إذا تجاهلك عزيز لديك والتفت الى أولويات واهتمامات أخرى .. ! وابتعد عنك .. ! وأنت تركض خلفه تريد احتضانه .. ويستمر باهتماماته الاخرى .. فتتركه وتبقى مع ذكرياتك ..
يعود اليك لائما معاتبا متهما اياك بالبرود والابتعاد عنه .. وانت بصمتك لاتستطيع ان تقول له انه المخطىء وترد على اتهاماته ..
وتبقى مع ألمك الداخلي لاتستطيع حتى أن ترتشف قطرة الماء تشعر أن كل شيء فيك قد تجمد .. ماذا تفعل .. ؟

إذا تعلقت بإنسان وشعرت انك بوجوده معك قد ملكت العالم بيديك .. واختفى من حياتك ! وهو يعرف انه بتصرفه سيقتلك قلقا وخوفا عليه .. ويتركك تنهار وتنهار وتتحطم .. ويعود إليك معاتبا متسائلا لماذا تغيرت ؟ وأنت تقف حائرا وتشعر أن جميع حروف الهجاء قد اختفت من ذاكرتك .. فالصمت طبعك .. ماذا تفعل .. ؟

عندما ينظر إليك الناس على انك متكبرمتعالي عليهم .. ولكن حقيقتك ونقطة ضعفك أنك تخاف الاختلاط بهم خوفا من أية إساءة مقصودة أو غير مقصودة تقف امامها عاجزا عن الرد .. ماذا تفعل ؟

عندما تهرب بصمتك ممن اساء اليك لتبكي بمفردك وتبكي .. وعليك أن تظهر أمام الناس بانك سعيد وقوي .. مرح متفائل .. ماذا تفعل .. ؟

عندما تشعر بأن قلبك اصبح اضعف من أن يحتمل المزيد من الالم .. ممن حولك .. وأنت لاتعرف أن تتكلم عند الحزن والغضب .. ولا تعرف أن تلوم أو تعاتب ... ماذا تفعل .. ؟

عندما يحضنك ارق انسان واحن قلب عليك _ أمك _ وتبحث في عينيك عن اسباب حزنك .. فأنت عاجز عن النطق وخائفا من أن تكتشف ..بحدسها اسباب حزنك .. وانت حريصا على ان لاتسيء امام الناس لمن كان سبب آلامك .. ماذا تفعل .. ؟

هل جربتم يوما شيئا كهذا ؟
هل احسستم بالم الصمت ؟

عند صمتكم بهذه الحالات لن تستطيعون الكلام ولا الشراب أو الاكل.. قد تستمرون لساعات أو ايام حسب الإساءة .. يتبعها ألم قاتل بالمعدة وتشنج ومضاعافات ذلك قد يستمر لأشهر ..

ماذا تفعلون إذا كنتم لاتستطيعون التغلب على نقطة ضعفكم التي هي صمتكم عندما يساء اليكم .. ؟

اتمنى تفاعلكم بمداخلاتكم الجميله

تحياتي لكم
dodo
مراقب
مراقب
dodo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالسبت 13 أكتوبر - 21:08

لا تعليق
اصمت كالعاده
nour el hoda
مشرفة
مشرفة
nour el hoda

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالأحد 14 أكتوبر - 9:52

bgad ea gamaa ana aeza had ekole hal llmoshkala de
koky
مراقب
مراقب
koky

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالأحد 14 أكتوبر - 20:02

أنا شايفه أن مهما يكون الواحد من طبعه الصمت لازم لازم لازم يفضفض ولو لحد واحد موجود فحياته وبيثق فيه

وبعدين الصمت عمره ماهيحل مشكله
وان الواحد طبعه كده ممكن يحاول يغير من نفسه
لأنه بالصمت ده ممكن يضيع حجات كتير ممكن يضيع حقه ممكن يضيع حد بيحبه ممكن يضيع صحابه اللى بيحبوه
nour el hoda
مشرفة
مشرفة
nour el hoda

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالأحد 14 أكتوبر - 23:57

shokran ea koke ala radek
ana astfat mnoh swfa akhad mnoh asheaa mohma
memokito
مراقب
مراقب
memokito

ذكر
Emploi : طالب بكليه التجارة قسم الخارجية جامعه حلوان

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالإثنين 15 أكتوبر - 13:12

خير الكلام هو الصمتsilent silent
وميض النار
عضو ذهبي
عضو ذهبي
وميض النار

انثى
Emploi : طالبة بكلية الصيدلة

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالإثنين 15 أكتوبر - 13:26

حقا

اذا كان الكلام من فضة يبقى السكوت من دهب
memokito
مراقب
مراقب
memokito

ذكر
Emploi : طالب بكليه التجارة قسم الخارجية جامعه حلوان

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالإثنين 15 أكتوبر - 13:33

دهب ددددد دهب
فعلا لو الكلام من فضه يبقى السكوت من دهب
nour el hoda
مشرفة
مشرفة
nour el hoda

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالإثنين 15 أكتوبر - 14:34

'
طيب يا جماعه لو السكوت ده بيعذب الناس اللى حوالينا وهما اكتر ناس بيحبونا
يعنى انتم عايزين تفهمونى ان الانسان يعيش حياته صامت مش يتكلم خالص
طيب انا هعطيكم حاله تانية او من وجهة نظر تانيه خالص
لو فى انسان بيحب انسانه ولكن فى واحد فيهم من طبعه الصمت وعدم الكلام
والانسان ده اللى منطبعه الصمت هو شايف انه صح وده الطبيعى والكلام مش لازم يكون دلوقتى
اه انا عايزه اقولكم ان الطرف التانى مش بيطلب من الطرف الاخر انه يتكلم كلام

حب وغرام ولكن بيطلب منه انه يتكلم معاه علشان يفهم شخصيتها ويعرف ايه اللى بيتحبه وايه اللى بتكرهه
هل هيعتبر هذا الصمت من ذهب ذى ما بتقولوا ولا هذا الصمت سوف يضيع منها كل شئ جميل فى حياتها
هل هذا تفكير صحيح ام لا بجد دى مشكلة كبيرة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
koky
مراقب
مراقب
koky

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالأربعاء 17 أكتوبر - 14:10

بصى ياستى
لو أنا من طبعى الصمت وقدامى حد أنا برتاحله وهوه كل اللى نفسه فيه أنه يتكلم معايا
أكيد أكيد مينفعش أنا أكون أنانيه معاه وأسيبه يكلم نفسه
كل اللى مطلوب من اللى عنده هذه المشكله أنه أكيد ساعات بيبقى نفسه يقول للى بيحبه
كلام كتير منه أنه بيحبه مينفعش هنا الصمت أطلاقآ
لازم يكون فيه حوار متبادل بينهم علشان يفهموا بعض
لو مكانوش يتكلموا مع بعض دلوقتى هيتكلموا أمتى بعد الجواز
وبعدين لازم هيه تتكلم معاه كتير وتعرفه أكتر يمكن يكون فيه عيب هيه لسه متعرفوش
ويمكن العيب ده هيه متتقبلوش
Ahmed Hisham
عضو فلته
عضو فلته
Ahmed Hisham

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالأحد 4 نوفمبر - 11:10

انا عايز اقوللكم ان الموضوع جامد جدا
انا شخصيا فقدت اعز الناس عندى "حبيبتى " بسبب الصمت
لأنى مقدرتش اقوللها انى بحبها
واستنيت لحد اخر يوم فى الامتحانات بتاعت 3 ثانوى وبرده مقدرتش اقولها
والنتيج انى لحد دلوقتى مش عارف اوصللها ومش قادر انساها
وعلى فكرة مدة الحب ده او "الاعجاب "ده اكترمن 5 سنين
ياريت حد يقوللى اعمل ايه؟؟
اميرة الحنين والاحساس
مراقب
مراقب
اميرة الحنين والاحساس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -   مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش - Icon_minitimeالأربعاء 7 نوفمبر - 13:50

الموضوع حلو اوى بس فيه حاجة انا فيا المشكلة بس ف اوقات واوقات
مثلا لما بكون فى مكان اول مرة فيه ومعرفش فيه حد لما بعد مع اصحابى ومفيش حاجة نقولها ولما حد يسىء ليا بحاجة بقصد او من غير قصد الصمت فى الحالة دى امتصاص غضب وبعدها بؤجع اعاتب الانسان دة
وفى حاجة تانية خالص انا ارتبطت بشخص من طبعة الصمت لما بنعد مع بعض ينظر اليا ومش بيتكلم انا كلمته فى كدة وقولت ليه انا نفسى اعرف ايه الى جواك انت بتحب ايه وبتكره ايه ولما بسكت بيقولى بتسكوتى ليه مش عارفة اعمل ايه وعاوزة الرد

اما الرد على مشكلة احمد فانت دورت عليها دور عليها تانى لقيتها ووصلتلها لازم تكون شجاع وتقولها اما معرفتش توصل لها عوض ربنا فيها وفكر انك تفتح قلبك لاى حد ممكن يستهال

مـاذا تفعــــل اذا كـــان الصمــت طبعـك - موضوع للنقاش -
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-