اهلا بكم في عالمنا الخاص
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اهلا بكم في عالمنا الخاص

منتديات شباب نظم

دخولالتسجيلأحدث الصورالرئيسية

يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره

OSMANOF
basbosa
DONDON
محمد ابو الحجاج
dodo
9 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4
كاتب الموضوعرسالة
nour el hoda
مشرفة
مشرفة
nour el hoda

انثى

يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالثلاثاء 10 مارس - 10:10

تحفــــــــــــــــــــــــــــــــــه بجد
جننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننان
فعلا كل شئ بالتفاهم والاقناع والنقاش بيتحل
لكن العصبيه وتنشيف الدماغ والعند البيت بيخرب
قبل ما يتبنى
بجد الحلقه دى فعلا
روووووووووووووووووووووعه
sss
زائر

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالأربعاء 11 مارس - 3:10

و الله العظيم دا عبيط

اصلو ميعرفش اعدت البيت دي بتعمل ايه

روحت فين
اتأخرت ليه

لكن لو بتشتغل يا سلام

ترجع مفهاش نفس يا دوب تأكلوا و تنام
nour el hoda
مشرفة
مشرفة
nour el hoda

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالأربعاء 11 مارس - 12:38

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههه
هههههههه
emy
مراقب
مراقب
emy

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالأربعاء 11 مارس - 18:28

هههههههههههههههههه
اولا مينفعش العريس يلبس الشبكه للعروسه
من غير كتب كتاب هي سيبه
طب لو محصلش نصيب ايه هيكون الموقف
ثانيا احسن الست تشتغل عشان ترجع من الشغل
متعملش اكل جوزها يقولها فين الاكل تقوله كنت في الشغل
ههههههههههههههههههههههههه
شغل البيت ده مقرف
ههههههههههههههههههههههههههه
dodo
مراقب
مراقب
dodo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس 12 مارس - 2:10

ههههههههههههه
اذا كان هما اصلا رفضهم بسبب كده يا ايمان
لما هيرجعوا مش هيلاقوا الاكل جاهز
غير كده عادي مش مهم اهم حاجه كل حاجه تبقى مظبوطه لو هتقدري تعملي كل حاجه مظبوطه
ابقى انزلي اشتغلي براحتك

طلب بس من اولاد المنتدى روحوا
نظفوا القسم بتاعكوا انا دخلتوا النهارده ولاقيته كلوا تراب
نظفته شويه وحطتلكوا فيه موضوع
dodo
مراقب
مراقب
dodo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس 12 مارس - 2:12

(21) الحلقة قبل الاخيرة

الأيام تمر سريعة جدا لا أصدق ان مر على خطوبتنا 4 أشهر انا وعمر وخاصة عندما بدأنا فى المأساة المسماة ( جهاز العروسة ) او الشوار زى ما فيه ناس بيسموه وكلا الاسمين اسم على مسمى فسموه جهاز لأنه بيجهز على كل طاقتك المادية والجسدية والمعنوية والشوار لأنك بتدخلى فى مشاورات وخناقات رهيبة بتنتهى غالبا بحروب !! لا أدرى لماذا كل هذه التعقيدات التى يضعونها فى طريق تجهيز عش الزوجية ؟!! وخاصة مستلزمات العروسة المسماة ظلما وافتراء ( الرفايع ) على اعتبار انها اشياء بسيطة لا تذكر من رفعها !! وهى فى الاصل تقايل مش رفايع !! بجد العروسة مطلوب منها جبال من الأشياء التى اكاد أجزم ان ربعها فقط الذى يستخدم فى الواقع والباقى يرص فقط فى النيش والدواليب لزوم المنظرة فقط !!! الان فقط عرفت لماذا كان ابى وامى يصرون ان أدخر نصف مرتبى لجهازى قال وانا كنت زعلانة ياريتهم ادخروه كله علشان المليون طلب اللى ورايا

سارة

يا بخت العروسة !!! ايه الظلم الرهيب اللى واقع على العريس ده ؟!! مطلوب منه يشترى او يؤجر شقة ويجهزها على الاقل 3 غرف ده غير الأجهزة الكهربائية والفرح والشبكة الخ الخ الخ ليه ده كله ؟ ما انا كنت سلطان زمانى !! والعروسة تجيب شوية رفايع وتقول انها جهزت والله حرام !!!
سارة رفضت رفض تام ان نسكن مع أبى وأمى وبصراحة معاها حق كيف نشعر انا وهى ان لنا مملكتنا المستقلة وعشنا الدافىء لكن الشقق الايجار الجديد ايجارها نااااااااااار والتمليك طبعا من عاشر المستحيلات ربنا يستر ونلاقى شقة ايجارها معقول وتكون مناسبة الحمد لله ان سارة ما وافقتش على ترك الشغل كان زماننا كل اول شهر وافقين على باب الحسين او السيدة طبعا مفهوم بنعمل ايه !!!

عمر

ايه لزوم ان الواحد يجيب من كل حاجة نسختين واحد للاستعمال والتانية منظرة ؟ !!!! يعنى طقم صينى للاستعمال وسرفيس ماركة غالية جدا يبقى محنطا فى النيش ؟!! ومعالق للاستعمال وأخرى فى حقيبة دبلوماسية براقة سعرها فلكى هددتنى امى لو لمستها ستبلغ عنى البوليس !! وأغلب الظن ان الحاجات دى سأستعملها لما خطيب بنتى كمان 30 سنة ييجى يزورنا !!! ده غير الف طقم مثل طقم للشربات وطقم للتورتة واخر للكاكاو واخر للايس كريم واخر للخشاف مش عارفة خشاف ايه ده ؟!!!! !! مش ممكن المنظرة دى كلها ويقولوا البنات بيعنسوا ليه ؟ من قائمة المتفجرات التى تنفجر فى وجة اى اثنين بيفكروا مجرد تفكير فى الارتباط الحلال رغم ان امى أخبرتنى انها فى زواجها كانت لا تملك ايا من الاجهزة الكهربائية غير البوتجاز ومن عملها هى وابى احضروا الغسالة العادية ثم الثلاجة ولم يفكروا فى التليفزيون الا بعد سنين رغم انهما هما الاثنين من عائلات محترمة ولكن كانت النظرة للزواج عملية و بسيطة ولا وجة للمقارنات الفارغة بين اى بيت والاخر وانا رأيى عندما يبنى الاثنين عشهما سيكون من المستحيل ان يفرطوا فيه ابدا لكن الان نرى حالات طلاق بعد شهور لأن العروسين وجدوا منزلا جاهز من كل شىء حتى التكييف والدش ولم يتعبوا فيه لحظة فلماذا يتحملوا كى يظل هذا المنزل قائما ؟؟!!!

سارة

ياااااااااااسلااااااام معارض الموبيليا فى مصر معمولة علشان العريس الى فى الخمسين ربيعا !! ! الحجرة الواحدة المعقولة محتاجة انى اوفر مرتبى لمدة عشر شهور متواصلة على الأقل بدون اكل ولا شرب ولو امكن بدون ما انام !! لا حل اذن الا ان ننفذ الحجرات عند نجار شاطر وبالطبع ابى هو من سيدفع !! طيب ومن اهله لا يستطيعون مساعدته كيف يتزوج ؟ وكيف يقى نفسه من الوقوع فى الخطأ وفى دائرة الحرام ؟ معادلة مستحيلة الحل وتزداد تعقيدا بطلبات الاهل المغالى فيها ورغم انى مهندس وخريج احدى كليات القمة واعمل عشر ساعات يوميا ومع ذلك لا استطيع تزويج نفسى !!! واضح ان زماننا هذا ليس لنا !!

عمر

لا يمكن اشترى مفرش للسرير ليوم الزفاف ب 700 ج من أجل يوم واحد الناس يتفرجوا عليه وخلاص يترمى بجد ربنا يحاسبنا على هذا التبذير وح نسأل عليه يوم القيامة ولأول مرة انتصر فى معركتى مع امى وأصررت على عدم شراؤه واستبداله بمفرش بسيط جدا بمائة وخمسين جنية فقط ولم استجب لتهديدات امى ان حماتى لن يفوتها هذا وووو فلتقل ما تريد هذا منزلى انا وليس اى احد ولو تركت نفسى خائفة من تعليقات كل الناس لن أتزوج الا بعد ان ابلغ من العمر ارذله !!!! وبرضه لن أرضى أحد

قارنت بين مجلة نسائية قديمة اشتريتها من سور الازبكية يرجع تاريخها لاواخرالستينات زمن تحقيق الاحلام وبين مجلة حديثة نسائية برضه وجدت فى القديمة باب كامل اسمه المنزل السعيد وكله افكار عملية رائعة عن فرش المنزل وتجميله بأبسط التكاليف وكيفيه الاستغناء عن اشياء كثيرة لا لزوم لها وبجد الصور فى غاية الرقة والعملية والبساطة والمجلة الحديثة تتحدث عن الفورفورجية فى غرفة النوم وكيفية تلميع الباركية ومزايا التكييف السبليت عن الشباك فى منزل العروسين !!! يبدو انهم يتحدثون عن عرائس من القمر وعرسان من المريخ !!!!!!!!!

سارة
nour el hoda
مشرفة
مشرفة
nour el hoda

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس 12 مارس - 14:28

فعلا كل ده بيحصل
وانا مش عارفه هعمل ايه
ربنا يستر
هههههههههههههههه
dodo
مراقب
مراقب
dodo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة 13 مارس - 2:36

اخيييييييييييييييييرا الفرح

(22)الجزء الاخير )الزفاف )

واخيرا جاء اليوم المنتظر اليوم الذى تتوقف فيه عقارب الساعة وتبدأ دورة جديدة غامضة اليوم الذى تصمت فيه الكلمات وتتحدث القلوب وتتوحد اليوم الذى يشهد فيه الله وهو خير شاهدا على ارتباط شابين رباطا وثيقا وميثاقا غليظا كما أسماه القران يوم الزفاف كل ما كان محرما يصبح حلالا بكلمة الله كل ما كان مجهولا غامضا يصبح سهل المنال يوم تتغير وجوه الاحبة ونفارق وجوها عاشرناها سنوات طوال ونعشق وجوها اخرى ونسكن منازل جديدة غامضة لا نعرف ماذا ينتظرنا بها السعادة ام الشقاء

الفتاة التى طالما خجلت من وجود أخيها او ابيها معها فى منزلها تصبح زوجة وانثى مكتملة الانوثة لها رجل لا تخجل معه من شىء تشاركه افراحه وكلماته وغضبه وحنانه ومشاعره وتهدهده كطفلها البكر وتربت على كتفه اذا غضب ويلقى على صدرها كل همومه واسراره ومع هذه الاسرار والاحلام ينمو البيت الصغير وتكبر جدرانه وتمتد جذوره فى ارض الواقع ليصبح هذا البيت القلعة الحصينة التى يرفض الزوجان المساس بها من اى غريب ويصبح البيت الجديد احب مكان على الارض يأوى الحبيبين

افكار كثيرة تدور اليوم فى عقل العروسين سارة وعمر بلا تفرقة اليوم لأنهما اصبحا كيانا واحدا وسارة جالسة تضىء جمالا بفستانها الابيض الملائكى الذى يحمل كل اسرار العذارى وغموض الانثى ودلالها وعمر المكتمل الاناقة فى بدلته السوداء والذى يشعر باكتمال رجولته لأنه اخيرا سيكتمل وجوده فى هذا العالم باقترانه بنصف روحه وانثى حياته سارة

وقلوب الجميع خاشعة من فرط السعادة والدعاء لله ان يكلل هذا الارتباط ببركته ورضاه سبحانه وتعالى

واذان الجميع متعلقة بشفاة المأذون الذى يتلو ايات المودة والرحمة ويقول خطبة الزواج ويتوقف عند ايه ( واخذن منكم ميثاقا غليظا ) ليوصى بها عمر ان الرجل يأخذ زوجته أميرة من منزل اهلها ويعقد معهم ميثاقا غليظا بألا يجعلها أسيرة فى منزله فلا ينسى هذا العهد ابدا ويوصيه بأخلاق الرسول مع زوجاته

ثم يوصى سارة ان تجعل زوجها قرة عينها ووطنها الذى لا ترضى عنه بديلا
وتلمع العيون سعادة وخشوعا عندما يعلن المأذون انهما الان زوجين امام الله وامام العالم

وتبكى سارة فيقترب منها عمر ويلمس يدها ويقبلها ويوعدها الا تبكى ابدا مادام هو حيا على هذه الارض

فتبتسم وترتعش من لمسة يد زوجها الحبيب وتهمس له : ( فلنعقد الان قراننا بنفسنا وتهمس له : زوجتك نفسى على سنة الله ورسوله وعلى مذهب الامام ابى حنيفة النعمان وعلى الصداق المسمى بيننا ) فيهمس لها وانا قبلت زواجك يا زوجتى وحبيبتى وسكنى ودارى وجنتى وقرة قلبى

انتهت بحمد الله

وانتظرونا في يوميات اتنين متجووزييييييييييين
هتنزلهلكم الزميله معانا في السايت ايمان ايمي
emy
مراقب
مراقب
emy

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت 14 مارس - 9:55

هههههههههههههههههههههههههههههههه
ميرسي يا جماعه
انتظروني قريبا
Laughing
اميرة الحنين والاحساس
مراقب
مراقب
اميرة الحنين والاحساس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت 14 مارس - 20:25

هههههههههههههههههههههههههههههههههه

جامدة جدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددا

متشكرييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييينن

على اذاعة الزميلة هدير لهذا الجزء

وسوف نتلقى الجزء الاخر من الزميلة ايمان وان شاء الله تعرضه على اكمل وجه مثل زميلتهااااااااااااااااااااااا واختها وصحبتهاااااااااااااا هديررررررررررررر

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
nour el hoda
مشرفة
مشرفة
nour el hoda

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد 15 مارس - 11:31

هههههههههههههههههههههههههههههههههه
كوجو
زائر

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس 9 أبريل - 18:23

سورى يا دودو أنا عارفة إن ردى متأخر أوى لكن النت كان فاصل عندى بقالة كتير

بس انا قرأت الحلقات كلها دلوقتى وبجد عجبتنى أوى أوى

وهفتن على نفسى كمان وأقولك إنى فعلا مريت بحاجات كتييير من الحلقات الأولى وكانت لذيذة جدااااً
وربنا يستر فى الباقى
محمد ابو الحجاج
مشرف
مشرف
محمد ابو الحجاج

ذكر
Emploi : لايهم العالم اذا كنت تضحك او تبكى فاضحك افضل

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالإثنين 11 مايو - 17:19

ررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررائعه

بجد ياجماعه اسف على تقصيرى فى الرد بس غصب عنى والله وربنا يعلم واعتذار خاص لشقيقتى الغاليه هدير على تقصيرى الفتره اللى فاتت
بجد الموضوع جميل والحلقات مميزه جدا وبجد حصلت منها معايا حاجات كتير وده فى نصها الاولانى بس اللى هيحصل معايا هيكون مختلف خالص عن اللى حصل فى الحلقات دى وده وعد...........
بس انا عندى اقتراح حجاجى خاص ايه رايكم لو ساره وعمر يخشوا المنتدى وكل واحد منهم يقرا اللى كتبه التانى عنه مستنى ردكم على الاقتراح وخصوصا انتى ياهدير
ملحوظه :- لما اخطب انا اللى هالبس عروستى الشبكه بايدى لو انطبقت السما على الارض مش هاعمل غير كده لانى فى رايى انى من لحظة ماروحت ارقيت فتحتها وهى مراتى وكل الخطوات البايقه ماهى الا شكليات وانتو عارفين دماغى
Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
dodo
مراقب
مراقب
dodo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره   يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة 22 مايو - 16:09

يلا مش مشكله انا هقبل اعتذاركم انتوا الاتنين وامري لله

بس انا مش فاهمه قصدك يا حجاج ازاي يعني يدخلوا المنتدى؟؟؟
مش فاهمه

يوميات اتتنييييييييين مخطوبييين...عمر وساره
صفحة 4 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4
 مواضيع مماثلة
-